Ze średzkiego dworca kolejowego każdego dnia korzystają setki podróżnych. Kolej jest dzisiaj rozwiązaniem przede wszystkim tańszym, a dla wielu osób także wygodniejszym niż podróż samochodem. Wraz z rosnącym zainteresowaniem, na podróże koleją infrastruktura średzkiego dworca przez lata się rozwijała. W ostatnich latach przybyło miejsc parkingowych oraz stojaków dla rowerów. Choć ostatnio widać, że i te zasoby mimo że liczne to i tak się wyczerpują. I tak jak na montaż kolejnych stojaków miejsce się znajdzie, tak o kolejne miejsca parkingowe może być już przy stacji trudno.
Średzki peron pierwszy w ramach inwestycji prowadzonej przez PKP przeszedł kilka lat temu gruntowny remont. Zniknęły płyty chodnikowe, a w ich miejsce pojawiła się nowa kostka brukowa oraz nowe płyty peronowe – dostosowane do standardów znanych z innych, zmodernizowanych stacji kolejowych. Od tego czasu, w połączeniu z modernizacją budynku średzkiej stacji, obiekt zaczął wyglądać nowocześnie i schludnie.
Piękny obraz szpeci jednak stan peronu drugiego, który nie został objęty pracami modernizacyjnymi. Dzisiaj płyty betonowe są mocno zniszczone, nierówne i często trudno po nich przejechać z walizką na kółkach czy wózkiem. Pojawiły się jedynie nowe wiaty peronowe oraz tablice. Zniknął – przez lata grożący zawaleniem - pobliski budynek ładowni. Spółę PKP Polskie Linie Kolejowe zapytaliśmy o plany inwestycyjne na średzkiej stacji kolejowej.
- Dla zwiększenia możliwości kolei i zapewnienia lepszej dostępności do pociągów na bieżąco analizowane są możliwości inwestycyjne. Modernizacja linii na odcinku Kluczbork – Poznań Główny (linia kolejowa nr 272), która przebiega przez stację Środa Wielkopolska, została uwzględniona w „Zamierzeniach inwestycyjnych na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040” – mówi Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK. I dodaje: Określenie dokładnego zakresu i terminu prowadzenia planowanych robót będzie możliwe po zapewnieniu finansowania – obecnie spółka nie prowadzi prac przygotowawczych lub projektowych uwzględniających modernizację stacji w Środzie Wielkopolskiej.
Średzianie oczekują jednak nie tyle zamierzeń, co konkretnych działań. Na te będzie trzeba jednak jeszcze trochę poczekać.
KK