Mikołaj Frąckowiak zasłynął w Środzie jako miłośnik motoryzacji. Jest jednym ze współorganizatorów wydarzeń, które zrzeszają miłośników starej motoryzacji. To on jest jedną z osób, która stoi za „PARKowaniem Średzkich Youngtimerów” w parku Łazienki, dawniej znanym jako „Zlot Średzkich Youngtimerów”. W kwietniu obronił pracę magisterską. Rozważania naukowe pt. „Analiza organizacji ruchu drogowego za pomocą oznakowania poziomego” prowadził pod kierunkiem dr. hab. inż. Dariusza Ulbricha z Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej.

Jak mówi Mikołaj Frąckowiak, pomysł na temat pracy powiązał ze swoim zamiłowaniem do obserwacji ruchu drogowego, które towarzyszy mu od dziecka. - Inspiracją było obserwowanie ruchu drogowego, który praktycznie od dziecka mnie interesował wraz z ogólnie pojętą motoryzacją. Nie ukrywam też, że na wybór tematu mogły mieć też „viralowe” krótkie filmy, które nagrałem jeszcze zanim zacząłem brać się za pisanie pracy. Zauważyłem wtedy, że oznakowanie poziome jest wbrew pozorom bardzo ciekawym i obszernym tematem, codziennie korzystamy z tego rozwiązania, nieważne czy prowadzimy auto czy jesteśmy pieszymi i obserwujemy je podświadomie, czasami nawet nie zdając sobie sprawy jak ważną rolę odgrywa – mówi Mikołaj Frąckowiak.

Badania były przeprowadzone przy pomocy metody obserwacji kilku skrzyżowań na terenie Poznania. Wybór wynikał z wcześniej dostrzeżonych przez Mikołaja Frąckowiaka zależności, jakie występują na poznańskich ulicach. – Wybrałem takie skrzyżowania, które w mojej ocenie, jak również na bazie doświadczeń, sprawiają kierowcom problem w prawidłowym poruszaniu się i wykorzystywaniu dostępnej na drodze przestrzeni – dodaje autor pracy. Badania były prowadzone m.in. na rondzie Rataje oraz rondzie Obornickim.

Wyniki potwierdziły wcześniejsze przemyślenia i spostrzeżenia średzianina. – Niektóre moje dotychczasowe wnioski zostały potwierdzone w stopniu, jakiego się nawet nie spodziewałem – mówi Mikołaj Frąckowiak. Wyniki wskazują, że brak dostatecznej obserwacji otoczenia oraz oznakowania prowadzi do braku optymalnego wykorzystania przestrzeni przez kierowców oraz powoduje występowanie sytuacji niebezpiecznych, które mogą skutkować kolizjami i wypadkami.

Oprócz wniosków dla każdego z analizowanych skrzyżowań średzianin przygotował także rozwiązanie z zakresu oznakowania poziomego, które mogłoby sprawdzić się w danych warunkach i przyczynić się do usprawnienia ruchu.

Praca ze względu na swoją wysoką wartość merytoryczną oraz naukową została zgłoszona do „Nagrody Miasta Poznania za wyróżniającą się pracę magisterską i doktorską”. – To z pewnością dla mnie ogromne wyróżnienie. Po obronie pracy komisja zgodnie stwierdziła, że ma ona duże szanse na powodzenie w tym konkursie – mówi Mikołaj Frąckowiak. Obecnie został złożony komplet dokumentów z wnioskiem oraz dwoma opisami pracy. Wyniki poznamy dopiero w marcu przyszłego roku, ale sama nominacja jest już znaczącym wyróżnieniem. Spośród setek prac, jakie są bronione na poznańskich uczelniach wyższych każdego roku do konkursu kwalifikowani są wyłącznie najlepsi studenci, których prace niosą za sobą szczególną wartość merytoryczną i naukową. Mikołaj Frąckowiak przyznaje, że choć wiąże pewne nadzieje z konkursem, to nawet jeśli nie otrzyma wyróżnienia, ogromną satysfakcją będzie dla niego to, że jego rozważania wnoszą istotny wkład w otaczającą poznaniaków infrastrukturę drogową.

KK