Aby zrozumieć cały problem, trzeba przypomnieć, że powiat średzki buduje obecnie pierwszą część wschodniej obwodnicy miasta, od ul. Harcerskiej do drogi krajowej nr 11. Powiat otrzymał na ten cel z Rządowego Programu Polski Ład 10 mln zł. Na drugą część obwodnicy, od ul. Harcerskiej w kierunku Ruszkowa, powiat także dostanie dofinansowanie w wysokości 15 mln zł. Budowa tej części ruszy w przyszłym roku. 
Trasa będzie dla miasta niezwykle ważna. Pozwoli wyprowadzić poza tereny zabudowane cały ruch tranzytowy, który obecnie z kierunku Wrześni i Śremu przejeżdża ulicami Niedziałkowskiego, 3 Maja, Zamojskich i Gnieźnieńską. 
Tymczasem w tym roku gmina Środa zakończyła budowę ciągu rowerowego Środa - Brodowo. Ciąg był współfinansowany ze środków samorządu wojewódzkiego. Droga, która zaczyna się w Brodowie, kończy się kilkadziesiąt metrów przed budowaną wschodnią obwodnicą i nie ma połączenia. 
- Czy burmistrz ma pomysł na jej połączenie z powiatową ścieżką przy obwodnicy - pyta Michał Matelski. 
Obecnie można powiedzieć, że droga rowerowa Brodowo - Środa jest ślepa. - Po rozpoznaniu ewentualnych możliwości okazało się, że jest jeszcze możliwość uratować połączenie ścieżki poprzez, nieporównywalnie bezpieczniejsze połączenie drogi rowerowej, czyli zainstalowanie tunelu pod obwodnicą, zamiast standardowego przejścia. Podobnym tunelem można przejść z parku Łazienki w kierunku Jeziora Średzkiego - mówi Michał Matelski. 
Michał Matelski już od dwóch miesięcy starał się doprowadzić do zmiany planów inwestycji. Kluczowe było pytanie, czy w inwestycji, która jest budowana ze wsparciem środków rządowych, można jeszcze wprowadzać dodatkowe prace. Odpowiedź okazała się pozytywna, konieczne jest jedynie wprowadzenie zmian w projekcie. 
- Nowa część inwestycji nie powinna być skomplikowana od strony budowlanej - mówi Michał Matelski. Obecnie budująca wschodnią obwodnicę miasta firma Strabag, w miejscu gdzie miałby być tunel wstrzymała prace, nie wykonuje nasypu i czeka na decyzje dotyczące dodatkowych prac. Kiedy zostaną tam usadowione betonowe elementy, wykonawca miałby go dopiero pokryć kruszywem i po utwardzeniu położyć asfalt. 
- Początkowo Strabag proponował inny rodzaj tunelu, ale po tym jak pojechaliśmy nad jezioro i pokazałem istniejący tam tunel, przedstawiciele firmy przyznali, że to lepsze rozwiązanie. Wstępnie wycenili budowę tunelu na 600 tys. zł. Będziemy jeszcze robić rozeznanie cenowe, aby mieć pewność, że to dobra cena. W budżecie zabezpieczyliśmy w sumie 800 tys. zł - wyjaśnia Michał Matelski. - Zadaję sobie pytanie, czy warto wydać tak duże pieniądze, przy takiej poważnej inwestycji? Argumentem za wydaniem takich pieniędzy na pewno jest: po pierwsze na prostym odcinku obwodnicy w tej okolicy brak jest elementu spowalniającego ruch, takim jakim może być rondo, a po drugie obwodnicę budujemy na wiele wiele lat i myślę, że to przemawia za tym, aby takie duże pieniądze na to wydać, tym bardziej, że po rozmowach z radnymi, pomimo różnych opinii, większość przychyliła się do tego rozwiązania. 
Członek Zarządu Powiatu chciałby, aby prace zostały wykonane do wiosny. Dodaje, że konieczne jest także doprojektowanie brakującego odcinka ścieżki przez Urząd Miejski i zapisanie w budżecie miejskim środków na wykonanie miejskiej części inwestycji. To pozwoliłoby w przyszłym roku korzystać z ciągu rowerowego. 
Na sesji Rady Powiatu zostały także zapisane środki na wykonanie projektu ścieżki rowerowej dalej w kierunku ul. Brodowskiej, aby mogli z niej korzystać liczni pracownicy działających tam firm, a także wszyscy korzystający ze ścieżki rekreacyjnie. 
Projektowana ma być również ul. Harcerska ze ścieżką rowerową, a jedną z propozycji jest poprowadzenie ścieżki po starym torze kolejki, który rozpoczyna się odbijając w lewo za komendą policji. 
(kóz)