Czym w XXI w. jest dla kobiet piękno?
To ewoluowało na przestrzeni lat. Ja mam salon już kilkanaście lat i generalnie zauważyłam, że na przełomie właśnie lat kobiety coraz bardziej dbają o siebie. I dobre jest to, że jest to niezależne już teraz od wieku. Czyli nawet takie starsze panie, które jeszcze parę lat temu w ogóle nie chodziły do fryzjera, teraz dbają o siebie nawet bardziej niż młode dziewczyny. Tutaj na pewno mamy zmianę w stosunku do poprzednich lat. I to zmianę na lepsze. Mam połączony zakład fryzjerski z salonem kosmetycznym. Nasze klientki goszczą u nas regularnie.
To oznacza, że kobiety częściej goszczą w salonach?
Na przełomie lat widzę, że częstotliwość wizyt się zwiększyła. To pokłosie tego, o czym już mówiłam - definicja piękna ewoluuje. Panie dbają o siebie znacznie bardziej niż przed laty. Kobiety chętnie farbują włosy, korzystają z zabiegów kosmetycznych. W tym wszystkim widać jednak naturalność. Tak, kobiety w ostatnich latach dążą do naturalności. To bardzo dobry krok.
Powiedzmy wprost: odchodzimy od tapet, które stały się przedmiotem kpiny i często przejawem tandety?
Tak, od kilku lat widać trend dążenia do bycia najlepszą, naturalną wersją siebie. Co istotne, kobiety siebie właśnie takimi akceptują. Może rzeczywiście, wśród niektórych kobiet jeszcze trzy lata temu panowała moda na „im większe przerysowanie tym lepiej”. Młodzież uważała, że wszystkie szalone pomysły są tymi najlepszymi. Wiele dziewczyn farbowało się na kolorowo, prosiły o mocniejsze makijaże. Dzisiaj te same osoby wracają do naturalnych kolorów, a także życzą sobie naturalny make-up. I to krok w dobrym kierunku, moim zdaniem. Zawsze w salonie zwracałyśmy uwagę, że im naturalniej tym ładniej. Średzianki idą w naturalny wygląd. I to jest dobre.
To domena tylko średzianek?
Mogę wypowiadać się tylko o mieszkankach naszego powiatu, bo takie głównie korzystają z usług mojego salonu, ale na pewno trzeba mieć na uwadze, że nie jesteśmy dużym miastem i regionem. A to sprawia, że kobiety naturalnie są mniej odważne. Inaczej się to ma w dużych miastach pokroju Warszawy, Krakowa czy Wrocławia, gdzie faktycznie widujemy bardziej awangardowe fryzury na co dzień. My jesteśmy mniejszym miastem. Być może to też z tego wynika, że odwaga kobiet jest zależna od wielkości miasta. Nie zawsze chcemy się tak pokazywać w naszych małych społecznościach.
Ale piękno to dla kobiet nie tylko wygląd, ale także rozwój osobisty...
Jasne, że tak. Obecnie kobiety są coraz bardziej świadome i nie bez powodu mówi się, że ubrały spodnie. Coś w tym jest. Dbają o siebie nie tylko w aspekcie wyglądu, ale również duchowo, osobowościowo. Słyszę to w trakcie rozmów ze swoimi klientkami. Wiele z nich wyjeżdża, korzysta z warsztatów czy spotkań motywacyjnych. Kobiety coraz śmielej korzystają także z usług psychoterapeutów. Mówi się o tym coraz otwarciej, a psychoterapia wreszcie przestaje być tematem tabu.
Kobiety porywają się na szczerość na fotelu gabinetu?
Czasami tak, jednak dzisiaj mamy do czynienia z innym nurtem. Czyli zakład fryzjerski czy salon kosmetyczny jest po miejscem wyciszenia, odpoczynku. Odchodzi się od plotkowania i rozmów. Wiele pań czyta gazetę, klientki przeglądają telefon, piją kawę lub herbatę. I to się czuje, że klient przychodzi do nas, aby odpocząć. Tak po prostu.
Kobiety mierzą się jeszcze z kompleksami?
Odchodzimy od idealizmu. I to ma zastosowanie chociażby w kompleksach. Wśród kobiet wzrosła pewność i akceptacja siebie. Za tym podąża wspomniana świadomość kobiety. Widać to po kampaniach reklamowych. Tam odchodzi się od idealizmu.
Czy te mechanizmy, o których pani mówi występują także u mężczyzn?
Coraz więcej panów korzysta z usług medycyny estetycznej oraz kosmetologii. Panowie dbają o siebie coraz bardziej, wykonują coraz częściej zabiegi pielęgnujące. Mamy duży krok do przodu w tej dziedzinie, choć sama głównie zajmuję się kobietami.
Jakie panują obecnie trendy w modzie?
Oczywiście te związane ze wspomnianą naturalnością, która przejawiają się i będą się przejawiać wśród kobiet w ich wyglądzie. Średzianki doskonale nadążają za trendami. Poznają je w internecie, gdzie jest ich mnóstwo, jak również na łamach gazet czy magazynów. Wiele pań wychodzi jednak z założenia, że moda nie jest ważna. Ważne jest, aby dobrze się chociażby w danej fryzurze czuć. Ale jeśli miałaby na przykład wyróżnić jakiś konkretny trend to na pewno krótkie, wycięte włosy w odcieniach blond. Wśród średzianek to dominuje, ale to oczywiście żadna reguła.
Media społecznościowe nie tworzą zbyt wyidealizowanego obrazu kobiety?
Według mnie, to mocno zależne od wieku kobiety. Wiadomo, że im dziewczyna jest młodsza, tym bardziej będzie się sugerowała tym, co widzi w internecie. Zapewne będzie kreowała się właśnie na taką kobietę, jaką widzi w ekranie telefonu czy na monitorze swojego komputera. Kiedy kobiety są starsze, to akceptują siebie takimi, jakimi są. Im dziewczyna jest młodsza tym bardziej będzie się sugerowała tym, co widzi w internecie i będzie się kreowała właśnie na taki typ kobiety natomiast jak już kobieta jest starsza to często akceptuje siebie taką jaka jest. Ten perfekcjonizm, który dociera do nas przez media społecznościowe na dłuższą metę - według mnie - może być szkodliwy, bo zaburza poczucie własnej wartości. Szczególnie osoby młode osoby dają się zwieźć temu krzywemu zwierciadłu i młode dziewczyny nie zdają sobie sprawy, że to co widzą w internecie, to często nie jest rzeczywistość, a często Photoshop i programy graficzne. Na pewno nie idzie to w dobrą stronę, ale z drugiej strony to już temat dla psychologów. Choć wśród niektórych celebrytek tę naturalność widzimy i to, według mnie jako kobiety, są bardzo dobre wzorce.
To czym jest siła kobiety?
Trudne pytanie. Ale według mnie to w dużej mierze umiejętność spełniania swoich marzeń, realizacji odwagi i dążenie do tego, aby być po prostu naturalną. Tak. Naturalność to kluczowa sprawa, bardzo ważna i będę to podkreślać. No i oczywiście empatia. Nie można o niej zapomnieć.