Jak sam mówi, jego zainteresowanie tą dziedziną zaczęło się w drugiej klasie liceum, kiedy nauczycielka Natalia Olkiewicz zachęciła go do spróbowania swoich sił w Olimpiadzie Wiedzy o Mediach.
Trzy etapy do sukcesu
Olimpiada składa się z trzech etapów. Pierwszy, szkolny, polega na napisaniu eseju na jeden z tematów zaproponowanych przez organizatorów. Drugi etap – okręgowy – odbywa się na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu i obejmuje test zamknięty. Do finału przechodzi dziesięciu najlepszych uczestników.
Finał odbywa się na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie ponownie rozwiązuje się test zamknięty. Na podstawie wyników wyłania się laureatów i finalistów. Laureaci z miejsc 1.–12. biorą udział w rundzie finałowej w formie teleturnieju „Jeden z dziesięciu", walcząc o tytuł zwycięzcy olimpiady, „indeksy" na studia oraz nagrody rzeczowe. Pozostali laureaci (miejsca 13.–36.) także otrzymują indeksy, które dają im pierwszeństwo przy rekrutacji na studia dziennikarskie.
– Zająłem 37. miejsce, co dało mi tytuł finalisty, który upoważnia do podjęcia studiów na kierunkach związanych z dziennikarstwem, medioznawstwem i informacją naukową – mówi Wiktor Rochowski, uczeń średzkiego liceum.
Skrupulatne przygotowania
Do olimpiady przygotowywał się sumiennie, analizując testy z poprzednich lat. Wsparcia udzieliły mu nauczycielki Natalia Olkiewicz i Ewelina Otworowska. – Ich pomoc była kluczowa dla mojego sukcesu – podkreśla Wiktor Rochowski w rozmowie ze „Średzką". Na co dzień pasję do mediów rozwija jako szkolny fotograf i współpracownik licealnych projektów dziennikarskich. Regularnie fotografuje także mecze Polonii Środa, choć – jak przyznaje – zbliżająca się matura ogranicza jego zaangażowanie w tę działalność.
Plany na przyszłość
Po maturze chce kontynuować naukę. Jego „plan A" to Politechnika Poznańska, ale bierze także pod uwagę studiowanie dziennikarstwa na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu. – Media, dzięki portalom społecznościowym, docierają dziś niemal w każdy zakątek świata. To wielka szansa – uważa Wiktor Rochowski.
Jego zdaniem w obecnych czasach kampanie kandydatów na prezydenta RP w mediach społecznościowych są dominującym trendem. – Chyba nie ma polityka kandydującego na to stanowisko, który nie posiadałby oficjalnego konta na Facebooku czy Instagramie. Myślę, że to się nie zmieni, bo tak docierają do młodszych wyborców, którzy wolą TikToka niż telewizję – zauważa. Jednocześnie zwraca uwagę na zagrożenie dla prasy drukowanej. – Coraz rzadziej widzimy ludzi kupujących papierowe gazety. Większość wybiera wersje online – są dostępne wszędzie i w każdej chwili – podkreśla.
Jako przyszły medioznawcza, szczególnie interesuje się fotografią prasową. Jego mentorem jest Czesław Kościelski, fotograf Polonii Środa, który od ponad 20 lat dokumentuje wydarzenia na murawie i dzieli się swoją wiedzą z młodym pasjonatem.
KK