Przypomnijmy, że powiat średzki otrzyma z samorządu województwa wielkopolskiego 3 mln zł na budowę ronda łączącego drogę wojewódzką nr 432 z budowaną tzw. wschodnią obwodnicą. Tymczasem najtańszą ofertę w przetargu na wykonanie tej inwestycji złożyła firma KOST-BUD Piotr Druchliński z miejscowości Jaroszyn Kolonia - na kwotę 3.476.070,76 zł.
Przedmiotem zamówienia jest budowa skrzyżowania typu rondo jednopasmowe. Planowane rondo zlokalizowane jest na terenie gminy Środa w obrębie ewidencyjnym Tadeuszowo. Długość odcinka drogi wojewódzkiej przewidzianego do rozbudowy w ramach opracowania to ok. 300 m, a długość odcinka drogi powiatowej to około 34 m. Do ronda dochodzić będzie ścieżka rowerowa, która powstaje przy wschodniej obwodnicy miasta.
Przypomnijmy, że rondo nie weszło w skład budowy wschodniej obwodnicy miasta. Powiat nie miał wystarczających środków, aby zapewnić tę inwestycję, a bez ronda skrzyżowanie drogi wojewódzkiej i wschodniej obwodnicy miasta byłoby mało bezpieczne. Powiat starał się więc o pozyskanie środków na rondo od marszałka województwa wielkopolskiego.
Budowa ronda potrwa pół roku.
Warto wspomnieć, że choć gotowy jest pierwszy odcinekwschodniej obwodnicy miasta od DK11 do pierwszego ronda - skrzyżowanie z ulicą Harcerską, nadal nie jest on czynny. I zapewne jeszcze nie będzie przez kilka miesięcy.
Lada moment ma się bowiem zacząć generalny remont ulicy Harcerskiej. I dopiero, kiedy zostanie zakończony, pierwsza część wschodniej obwodnicy będzie otwarta. Druga część ma być gotowa pod koniec lata.
Wschodnia obwodnica (bez nowego ronda, o którym piszemy w tym artykule), to w sumie koszt około 36 mln zł. Z rondem będzie to więc około 40 mln zł. Bez wątpienia to największa inwestycja drogowa w powiecie w historii samorządu.
W ubiegłym roku, 11 września nastąpił odbiór techniczny robót wykonanych w ramach I etapu budowy obwodnicy wschodniej Środy na odcinku od drogi krajowej DK 11 do ul. Harcerskiej w Środzie. Długość tego odcinka to 1250 m dla drogi powiatowej stanowiącej obwodnicę oraz 316 m dla rozbudowywanego odcinka drogi krajowej nr 11.
Zgodnie z przetargiem, koszt budowy I etapu obwodnicy wyniósł około 17 mln zł, z czego dofinansowanie w ramach Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych wyniosło 10 mln zł. Na etapie pozyskiwania środków rządowych, kosztorys był zdecydowanie niższy, bo dofinansowanie miało wynieść 98 procent. Tymczasem wojna w Ukrainie i jej konsekwencje sprawiły, że ceny poszybowały w górę. Ostateczny koszt pierwszego etapu inwestycji sięgnął ponad 18 mln zł.
(kóz)