Kiedy tylko pojawiła się informacja o budowie marketu sieci Aldi w Środzie, od razu wybrzmiały wyraźne głosy krytyków, którzy wskazywali – i wskazują nadal - że powstanie kolejnego dużego sklepu wpłynie bardzo negatywnie na ruch w tej części miasta.
Problemy już teraz
W pobliżu są dwie stacje benzynowe, duży market sieci InterMarche, piekarnia. Do zestawu dołączy Aldi. Najprawdopodobniej jeszcze w trzecim kwartale tego roku. Budowa nowego obiektu trwa w najlepsze. Wielu jest zdania, że ruch w ciągu ul. Weychana już teraz jest bardzo intensywny.
Szczególnie w roku szkolnym, o poranku, w związku odwożeniem dzieci do Zespołu Szkół Akademickich, tworzą się spore korki. Tak dzieje się zresztą pod każdą ze średzkich szkół.
Co przyniesie budowa Aldi? Jest niemalże pewne, że z uwagi na spore dotychczasowe natężenie ruchu, do którego dojdzie sprawa wjazdu i wyjazdu pojazdów z parkingu nowego dyskontu ul. Weychana, w ciągu dnia będzie trudno przejechać. Nie przewidziano miejsca chociażby dla samochodów wjeżdżających na teren parkingu. W praktyce może to zakorkować już rondo przy stacji paliw Orlen, a dalej również ulicę Kilińskiego. To na razie prognozy. Co przyniesie praktyka? Dowiemy się za kilka bądź kilkanaście tygodni.
Jak rozwiązać ścieżkę?
Z „Gazetą Średzką” rozmawiał jeden z naszych stałych czytelników, który regularnie podróżuje po Środzie rowerem.
– Jeżdżę często ścieżką rowerową wzdłuż ulicy Weychana. Natężenie ruchu jest tam spore, więc wielokrotnie muszę zwalniać, czasem stawać w miejscu, bo samochody wyjeżdżające z InterMarche, przy wjeździe zlokalizowanym zaraz obok stacji paliw, często nie widzą, jak jadę. Raz nawet zaliczyłem kolizję z wjeżdżającym na teren parkingu samochodem. Nikomu się nic nie stało, ale oczekiwałbym, aby być może wprowadzono tam jakiekolwiek rozwiązanie, które będzie zabezpieczało nas, rowerzystów przed takimi zachowaniami – mówi średzki rowerzysta.
Dodaje, że z jego doświadczeń wynika, że przejazd dla rowerów przy Zespole Szkół Akademickich daje zarówno kierującemu rowerem, jak i samochodem większe poczucie bezpieczeństwa i widoczności. – Jest tam zakręt, który dla niektórych może być uciążliwy, ale z moich doświadczeń jako rowerzysty i prowadzącego samochód wynika, że jest bezpieczniej.
Naszego rozmówcę również niepokoi fakt, że po otwarciu nowego marketu ruch może być większy, a komfort jazdy ulicą Weychana wyraźnie spadnie.
KK