Czy w Środzie potrzebujemy roweru miejskiego? Myślę, że pytanie jest otwarte i warte dyskusji. Patrząc na statystyki sąsiedniego Śremu widać, że rower miejski z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Z drugiej strony, Poznań z roweru miejskiego zrezygnował. Tak że warto sprawdzić, dlaczego tak się stało

OczywiÅ›cie jestem zdecydowanym zwolennikiem rozwijania transportu bezemisyjnego. Rower wÅ‚aÅ›nie taki jest, poza tym daje niezależność, jest tani i w dodatku sprzyja naszemu zdrowiu, bo wymusza ruch, którego mamy coraz mniej. PodstawÄ… rozwoju transportu rowerowego jest jednak przede wszystkim infrastruktura, a zatem dobra sieć Å›cieżek rowerowych. JarosÅ‚aw Frach, wiceprzewodniczÄ…cy Rady Miejskiej, propagator roweru miejskiego, powiedziaÅ‚ ostatnio na sesji rady, że Å›redzkÄ… infrastrukturÄ™ ocenia na mocnÄ… czwórkÄ™. Ja akurat nie mam tak dobrego zdania na ten temat i uważam, że do zwykÅ‚ej czwórki mamy jeszcze bardzo dÅ‚ugÄ… drogÄ™. 

Na temat roweru miejskiego warto jednak dyskutować, bo być może to ciekawe rozwiÄ…zanie, choć wolaÅ‚bym najpierw poznać caÅ‚ość propozycji, z kosztami i rozkÅ‚adem stacji, chciaÅ‚bym też, aby o zdanie zapytać Å›redzian w formie konsultacji. Nie chodzi oczywiÅ›cie o 120 tys. zÅ‚, które na przyszÅ‚y rok w budżecie zapisano pod nazwÄ… „rower miejski”, ale o koszty, które ta forma bÄ™dzie generować co roku. Być może jednak warto, bo przyniesie to ważny dla miasta efekt.

Takim efektem, wartoÅ›ciÄ… dodanÄ… miaÅ‚a być komunikacja miejska i Strefa PÅ‚atnego Parkowania w centrum miasta. Wielu Å›redzian miaÅ‚o nadziejÄ™, że pomogÄ… one chociażby w częściowym wyprowadzeniu ruchu samochodów z centrum miasta. Tak siÄ™ jednak nie staÅ‚o, a strefa, w której wiÄ™kszÄ… trudnoÅ›ciÄ… jest uregulowanie opÅ‚aty w parkomacie niż wydanie naprawdÄ™ Å›miesznie niskiej kwoty, powoli siÄ™ zapycha. 

Podobnie chciaÅ‚bym dyskusji na temat Å›redzkiej starówki, a może i konsultacji z niezależnymi ekspertami, aby poznać ich zdanie na temat przyszÅ‚oÅ›ci tej części miasta i możliwoÅ›ci, jakie mamy, aby starówkÄ™ ożywić, ocalić dla miejskiego życia. Nie chcÄ™, aby caÅ‚a dysputa krÄ™ciÅ‚a siÄ™ wokóÅ‚ przywrócenia ruchu samochodowego na Starym Rynku. A dzisiaj, jak odnoszÄ™ wrażenie, wszystkie pomysÅ‚y skupiajÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›nie wokóÅ‚ tego. Jako „Gazeta Åšredzka” zamierzamy zorganizować w najbliższym czasie dyskusjÄ™ na temat przyszÅ‚oÅ›ci Å›redzkiej starówki. JeÅ›li macie PaÅ„stwo pomysÅ‚y, kogo warto zaprosić na takie spotkanie, prosimy o sygnaÅ‚y. Szukamy ekspertów, pomysÅ‚odawców, ideowców i pragmatyków. 

To ostatni numer „Gazety Åšredzkiej” w tym roku. Spotkamy siÄ™ dopiero 4 stycznia. Wszystkim PaÅ„stwu, wszystkim naszym czytelnikom, życzÄ™ piÄ™knych Å›wiÄ…t Bożego Narodzenia i udanego nowego 2024 roku. OczywiÅ›cie z „GazetÄ… ÅšredzkÄ…”. 

Zbigniew Król

zbigniew.krol@gazetasredzka.pl